اخبار و مقالات

برنامه تولید 400 هزار تن تولید کلزا تا پایان سال96
تاریخ انتشار : 1395/5/26 ساعت 15:58:28
برنامه تولید 400 هزار تن تولید کلزا تا پایان سال96














برنامه تولید 400 هزار تن تولید کلزا تا پایان سال96
تاریخ: 1395/03/09
شماره: 5733
بازدید: 63
مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت : تولید 400 هزار تن تولید کلزا تا پایان سال96 برنامه ریزی شده است.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اقای مهاجر با تشریح برنامه های افزایش تولید دانه های روغنی اظهار داشت : امسال تولید کلزا به 100هزار تن خواهد رسید و در برنامه ریزی های سال 96، سطح زیر کشت به 200هزارهکتار و میزان تولید باید به 400هزار تن برسد.

وی ادامه داد : سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در ارائه این طرحی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی مطرح شد ، تنها رشد تولید کلزا نیست ، بلکه در قبال تولید این محصول ، پایداری تولید گندم، تأمین علوفه برای دام و طیور و همچنین روغن کلزای 42 تا 48درصدی باکیفیتی است که پس از برداشت به دست می آید ؛ متأسفانه امروز 90درصد نیاز 1.4 هزار تنی روغن کشور به صورت واردات تأمین می شود.

مهاجر درباره اینکه آیا این برنامه محقق می شود، گفت: این برنامه به خاطر مشکلاتی که در بخش های تولید وجود دارد، باید رنگ و بوی اجرایی را به خود بگیرد زیرا ایران به عنوان یکی از کشورهای وابسته به خارج در بحث تأمین روغن مطرح است ؛ تمام تلاش تیم اجرایی این طرح آن است که با توجه به حمایت های دولت و همچنین تخصیص بودجه مناسب برای موفقیت، این طرح نسبت به زمان مقرر اعلام شده زودتر به سرانجام برسد.

مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درخصوص مشکلات این طرح در گذشته نیز گفت: مهمترین مشکل عدم تحقق این طرح، مباحث بازرگانی بود زیرا روغن جزو کالاهای اساسی به شمار می آمد و از ارز دولتی نیز برخوردار بود ؛ طی مدت زمانی که در تأمین دارو با مشکل تأمین ارز در کشور مواجه بودیم، ارز را برای واردات روغن و مشتقات دانه های روغنی تأمین می کردند که به معضل بزرگ تبدیل شده بود.

همچنین محمد جعفری، مدیر آمار برنامه ریزی انجمن صنفی روغن کشی ایران درباره ارزیابی خود از وضعیت دانه های روغنی و کارخانه های روغن کشی کشور اظهار کرد: مباحث دانه های روغنی را باید به دو بخش اساسی تولید و واردات تقسیم کرد که ابتدا باید برنامه های تولیدی کشور، در مقاطعی از زمان موردبازنگری و تصحیح رویه قرار می گرفت.

وی ادامه داد: برای سال های مختلفی در حوزه تولیدی، برنامه های گوناگونی پی ریزی شد تا ضریب خوداتکایی کشور به بیش از 70درصد افزایش یابد بنابراین با ارائه طرحی در دهه 80، مبنا بر این قرار داده شد که در مدت زمانی 10ساله توانایی تأمین نیازهای داخلی کشور از طریق افزایش سطح زیر کشت بدست آید.

کارشناس انجمن صنفی روغن کشی درخصوص مشکلاتی که در اجرای این طرح به وجود آمد، گفت: در ابتدای اجرای این طرح، تولید دانه های روغنی به حدود342هزارتن رسید که این رقم تولید، در سال 85 به 628هزار تن نیز افزایش یافت و برای رسیدن به این عدد و تحقق برنامه های کشور، گام های مناسبی در جهت سرمایه گذاری های مختلفی در حوزه بذر و حتی در سیاست های تجاری برداشته شد.

وی با اشاره به افزایش تعرفه محصولات نهایی شامل کنجاله و روغن خام، افزود: در سال های 84 و 85، تعرفه کنجاله به 25درصد رسید و تولید دانه های روغنی نیز به سطح 628 هزار تن بالغ شد اما متأسفانه هیچگاه طرح های خوداتکایی در کشور به سرمنزل مقصود نمی رسد زیرا بسیاری از بخش های ذینفع در اجرای یک پروژه ملی به باب فراموشی سپرده می شود.

وی درباره ورود وزارت جهاد کشاورزی به بحث دانه های روغنی تصریح کرد: در سال های گذشته دانه های روغنی در دستان بخش خصوصی قرار داشت و زمانی که شورای امنیت ملی متوجه وابستگی بیش از اندازه این صنعت به خارج از کشور شد، این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع تا از افزایش آن جلوگیری و مراتب کاهش واردات و رشد تولید داخلی اندیشیده شود.

مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره تأمین نیازهای کشاورزی از جمله ماشین آلات نیز اضافه کرد: گذشته صنعت کشاورزی حاکی از آن است که ایران در زمره کشورهای گندم کار به شمار می آمد و پس از قرار گرفتن در بن بست تأمین دانه های روغنی، مسیری جدی پیش روی کشاورزان باز شد تا در اغلب استانها در کنار گندم، کاشت کلزا نیز امکان پذیر باشد و طبیعی است تا زمانی که ماشین آلات مخصوص آن به این صنعت تزریق نشود، کشاورزان از وسایل گذشته خود نسبت به برداشت و کاشت استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با شرکت های آلمانی مذاکراتی انجام شد تا زیرساخت های مورد نیاز برای تولید ماشین آلات در اختیار قرار بگیرد و بدین صورت مشکل برداشت کلزا نیز حل شد.

واردات کالاهای استراتژیک زیر چتر حمایتی ارز دولتی هستند و روغن نیز از این قضیه مستثنی نیست اما زمانی که کشور با مشکل تأمین ارز برای دارو مواجه شد، ارز وارداتی روغن هیچگاه فراموش نشد، بنابراین با ارائه طرح جامع تولید روغن در راستای اقتصاد مقاومتی، مشکل تأمین مواد اولیه کارخانه های روغن کشی برطرف می شد.
منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما
برنامه تولید 400 هزار تن تولید کلزا تا پایان سال96